Karin Westra werkt bij Thuiszorg Het Friese Land als gespecialiseerd casemanager dementie [vanaf de zomer '21 niet meer werkzaam bij THFL - red.]. Zij begeleidt en ondersteunt mensen met dementie en hun directe naasten. “Casemanagers helpen mensen met dementie zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen. We bekijken per situatie wat daarvoor nodig is en waar wij kunnen helpen. Dat is maatwerk.”

‘Je bent de dirigent van het hulpverlenersorkest’, las Karin in 2013 in de vacature waarin een gespecialiseerd casemanager dementie gevraagd werd. “Dat sprak me aan, maar inmiddels ben ik wat nederiger. Bij dementie spelen veel onvoorspelbare en niet te controleren factoren mee. Ik streef er daarom vooral naar om de persoon met dementie en zijn belangrijkste mantelzorgers de dirigent te laten zijn. Ik ga naast hen staan en steun hen. Goed contact is daarbij van belang.”

Afbeelding
Casemanager dementie - Thuiszorg Het Friese Land
Uit

Wat is er wél mogelijk

Mensen zijn vaak bang voor de beperkingen die de ziekte hen oplegt, weet Karin.  “Ze vrezen dat ik hen kom testen of beoordelen. Daardoor is er wel eens weerstand tijdens de eerste kennismaking. Dat haal ik zo snel mogelijk van tafel. Ik kijk graag met alle betrokkenen wat er nog wél mogelijk is en hoe iemand met dementie toch zelf zoveel mogelijk de regie kan behouden.” 

Ziektebeeld

De gespecialiseerde casemanagers dementie zijn opgeleid in de vele vormen van dementie en weten hoe een bepaalde vorm zich kan uiten. “Soms wordt iemand snel boos. Of eenvoudige dagelijkse handelingen lukken ineens niet meer”, legt Karin uit.  “Meestal past dat bij een bepaald ziektebeeld. Als mensen in de omgeving dat begrijpen, kunnen ze er vaak beter mee omgaan.”

Werkdag 

Veel van Karins werkzaamheden gebeuren achter de schermen. “Ik start mijn werkdag meestal achter het bureau. Ik beantwoord vragen via de e-mail en overleg met collega’s, huisartsen of medisch specialisten. Ik verzorg aanvragen voor diverse voorzieningen, zoals dagbesteding, zorg ervoor dat alle papieren op orde zijn. Wij zijn vaak een verbindende schakel tussen verschillende hulpverleners of instanties." 

Vanaf een uur of tien gaat Karin op huisbezoek. “Tijdens die huisbezoeken maak je afspraken. Die noteer ik in het dossier en handel ik later af. Ik ben veel onderweg, van het ene naar het volgende adres. Tussendoor bel ik regelmatig met betrokken familieleden, mantelzorgers en andere hulpverleners. Zo vliegt een dag voorbij.”

Meedenken

De casemanagers beschikken over een uitgebreid netwerk van organisaties, instanties  en initiatieven die zich richten op mensen met dementie. “Dankzij dat netwerk en al die contacten, kunnen we goed bepalen waar iemand bij gebaat is. Iemand die niet van dieren houdt, zal ik niet adviseren naar een zorgboerderij te gaan. Ook daar zit onze toegevoegde waarde. We denken mee en gebruiken onze kennis om iemand zo goed mogelijk bij te staan.”

Samenredzaamheid

Niet iedereen maakt overigens gebruik van een gespecialiseerde casemanager dementie. “Het komt regelmatig voor dat het eigen sociale netwerk de situatie opvangt. Wij willen veel meer met de familie in gesprek om met elkaar te bekijken hoe we hen kunnen ondersteunen en beter kunnen samenwerken. Het belang van zelfredzaamheid en ‘samenredzaamheid’ neemt toe. Dat verandert onze rol. We werken in een dynamisch werkveld en bewegen voortdurend mee.”

“We helpen zoveel mogelijk zelf de regie te behouden”