Krijgt iemand de diagnose ‘dementie’, dan verandert iemands leven ingrijpend. In die situatie voelt het eigen huis vaak veilig en vertrouwd. Mensen met dementie kunnen daar met enige ondersteuning zo lang mogelijk blijven wonen. Maar wat als dat niet langer lukt? In dat geval willen we de overgang van thuis naar een zorginstelling zo soepel mogelijk laten verlopen. Een ‘warme overdracht’ helpt daarbij.

In 2024 werd het project ‘Warme overdracht en nazorggesprekken’ uitgevoerd, met Kwadrant, Patyna en de gespecialiseerd casemanagers dementie van Thuiszorg Het Friese Land en  woonzorglocaties van Noorderbreedte. Mariecke Mooi werkt als Teamleider Zorg bij Friesma State van Noorderbreedte en werkte voorheen tien jaar als gespecialiseerd casemanager dementie. Zij maakte zich bij Noorderbreedte sterk voor deelname aan dit project.

Zachte landing

“De verbinding tussen een casemanager dementie en de woonzorglocatie is zo belangrijk”, benadrukt Mariecke. “Casemanagers dementie kennen een cliënt vaak al heel goed, zij weten welke gewoontes een cliënt heeft en wat iemand wél of juist níet prettig vindt. Zij kennen een cliënt vaak nog vóórdat diens persoonlijkheid door de dementie is aangetast. Maar wanneer een cliënt verhuist, verdwijnt die voorgeschiedenis meestal. Dat is zonde. Voor een cliënt, de familie, maar óók voor de collega’s op onze woonzorglocatie is het juist heel fijn om al wat voorkennis te hebben. Zodat de cliënt die bij ons komt wonen een zachte landing krijgt.”

Afbeelding
Samenwerking warme overdracht
Uit

v.l.n.r.: Mariecke Mooi, Jantsje Stobbe-Dijkstra, Anneke van der Veen

Rol cliëntadviseur

Jantsje Stobbe-Dijkstra is als cliëntadviseur van Noorderbreedte een belangrijke schakel tussen de cliënt en de woonzorglocatie. Zij informeert een cliënt en zijn of haar naasten wanneer er een kamer vrij komt en stemt afspraken rond de verhuizing af. “Ik heb met alle betrokken partijen contact, ik bel met de cliënt, de familie en de casemanager dementie, ik vraag het medisch cliëntdossier op bij de huisarts en informeer de betrokken collega’s op de woonzorglocatie.”

“Tijdens het project hebben we nauwgezet alle stappen in beeld gebracht die nodig zijn wanneer een cliënt verhuist. We noemen dat de cliëntreis. Vervolgens bekeken we met elkaar hoe we die cliëntreis kunnen verbeteren. We constateerden dat de kennis van de betrokken casemanager dementie heel waardevol is. Sindsdien vermelden we altijd zijn of haar naam zodat er contact kan worden opgenomen voor overleg, als dat nodig is. Ook vragen we de casemanagers dementie een overdrachtsformulier in te vullen voor een ‘warme overdracht’.

Gespecialiseerd casemanager dementie

Anneke van der Veen werkt als gespecialiseerd casemanager dementie bij Thuiszorg Het Friese Land. “Wij onderhouden goede contacten met het klantadviescentrum, een specialist ouderengeneeskunde of een psycholoog, maar hebben nauwelijks contact met medewerkers op de werkvloer. Terwijl dat nou juist van toegevoegde waarde zou zijn. Daarom hebben we met het project geïnvesteerd in alle stappen in het verhuisproces. Je wilt dat essentiële informatie, zoals het levensverhaal, juist bij de medewerkers terecht komt die een cliënt als eerste verwelkomen. We zagen dat woonzorglocaties vaak niet weten wie jarenlang betrokken was als casemanager dementie. Nu worden de contactgegevens van de casemanager dementie genoteerd zodat er contact opgenomen kan worden. Eventueel kunnen wij als casemanagers dementie ook langskomen voor overleg, of aanwezig zijn op de dag dat een cliënt verhuist. Op die manier bieden wij zorg, met hart voor de cliënt.”

Zachte landing