In 2024 is het project 'Warme overdracht en nazorggesprekken' uitgevoerd. Hierbij is ingezoomd op het proces van de verhuizing van thuis naar een woonzorglocatie (intramurale setting). De stappen en de gewenste betrokkenheid van de gespecialiseerde casemanager dementie is hierbij in kaart gebracht. Ook hebben er meerdere overdrachten op een warme manier (op maat) plaatsgevonden met familie en professionals in de woonzorglocatie. Deze overdrachten zijn geëvalueerd en besproken in een klantarenabijeenkomst. De uitkomsten hiervan zijn weergegeven in een praatplaat.

Legenda:
Rood: Gespecialiseerde casemanager dementie (CMD)
Groen: Persoon met dementie
Lichtgroen: Naaste
Oranje: Klantadviescentrum, zorgbemiddeling
Geel: Professional op de woonzorglocatie
Route:
In de thuissituatie is de persoon met dementie gewend aan eigen gebruiken en routines. De persoon neemt deel aan activiteiten in het dorp of stad. De persoon kijkt naar wat hij/zij zelf kan en vraagt ondersteuning bij de dingen waar hij/zij hulp nodig heeft. De CMD kijkt samen met de persoon en naaste naar de toekomst en probeert hier een realistisch beeld van te geven en de juiste verwachtingen te scheppen.
De situatie wordt ingeschat door de CMD en in afstemming met elkaar kan besloten worden voor een huisbezoek of MDO (bij verwachte complexiteit) voorafgaand aan de verhuizing.
Het telefoontje komt binnen dat er een kamer vrij is. De CMD heeft afstemming met de betrokken partijen. Onder andere is er afstemming met KAC over wie de familie informeert over de (vervolg)stappen.
Overdracht van informatie via (verschillende) systemen. Verhuizing waarbij persoonlijke spullen van de persoon met dementie een belangrijke rol spelen.
Een warm welkom bij de woonzorglocatie.
De persoon met dementie kan in de woonzorglocatie zijn/haar routine vervolgen. Ook hierbij wordt gekeken naar wat de persoon en de familie zelf kunnen doen. En waar ondersteuning vanuit personeel nodig is.
Na de warme overdracht is het van belang, dat de CMD een terugkoppeling ontvangt vanuit de woonzorglocatie, over hoe de overdracht gegaan is. Ook kan men contact opnemen met de CMD voor vragen en advies. De CMD biedt een nazorggesprek aan bij de naaste.